Selasa, 1 Mac 2011

Lagu Kanak-kanak

LAGU TIGA KUPANG

Lagu tiga kupang
Saku penuh padi
Enam ekor burung
Masuk dalam kuali

Bila sudah masak
Burung nyanyi saja
Tentu sedap makan
Beri pada raja


Raja dalam rumah
Buat kira-kira
Suri dalam dapur
Makan roti gula hey !

Dayang tepi kolam
Mahu jemur tepung
Datang burung hitam
Pagut batang hidung
Hidung... hidung... hidung
ENJIT-ENJIT SEMUT
Enjit-enjit semut siapa sakit naik atas
Enjit-enjit semut siapa sakit naik atas
Enjit-enjit semut siapa sakit naik atas
Enjit-enjit semut siapa sakit naik atas

Darilah Perlis hingga ke Sabah
Banyaklah tempat oi bersukaria
Kalaulah semua tidak percaya
Marilah kita pergi sekarang

Setiap hari kita bekerja
Kekadang kita nak rehat juga
Inilah masa hendak merasa
Tempat menarik dalam negara


Kalaulah pergi masuk ke hutan
Janganlah lupa oi bawa makanan
Jangan berjalan sampai sempadan
Takut nanti sesat berbulan-bulan

Pergi melancung ajak kawan-kawan
Dalam negara tempat yang menawan
Tak payah pergi ke tempat orang
Di tempat sendiri pasti tertawan


Sampai disini cerita kita
Dilain kali kita cerita lagi
Inilah lagu untuk kawan-kawan
Kalau tak nak dengar bolehlah jalan...
RASA SAYANG
Rasa sayang hey
Rasa sayang sayang hey
Hey lihat nona jauh
Rasa sayang sayang hey


Rasa sayang hey
Rasa sayang sayang hey
Hey lihat nona jauh
Rasa sayang sayang hey
 BANGAU OH BANGAU
Kenapa engkau kurus
Macam mana aku tak kurus
Ikan tidak timbul
Oh ikan oh ikan
Kenapa engkau tidak timbul
Macam mana aku nak timbul
Rumput panjang sangat 2x
Oh rumput oh rumput
Kenapa panjang sangat
Macam mana aku tak panjang
Kerbau tak makan aku2x
Oh kerbau oh kerbau
Kenapa engkau tak makan rumput
Macam mana aku nak makan
Perut aku sakit2x
Ok perut oh perut
Kenapa engkau sakit
Macam mana aku tak sakit
Makan nasi mentah2x
Oh nasi oh nasi
Kenapa engkau mentah
Macam mana aku tak mentah
Kayu api basah2x
Ok kayu oh kayu
Kenapa engkau basah
Macam mana aku tak basah
Hujan timpa aku2x
Hujan oh hujan
Kenapa engkau timpa kayu
Macam mana aku tak timpa kayu
Katak panggil aku2x
Katak oh katak
Kenapa engkau panggil hujan
Macam mana aku tak panggil
Ular nak makan aku2x
Ular oh ular
Kenapa engkau kau nak makan katak
Macam mana aku tak makan katak
Memang makanan aku2x


ANAK RUSA NANI

Anak rusa Nani
Baru kembang ekor
Apa dosa kami
Lalu tidak tegur

Anak rusa Nani
Baru pandai jalan
Mari ikut kami
Pergi tengok bulan
Komen:

Sejak daripada kecil lagi kita sudah didedahkan dengan lagu-lagu kanak-kanak yang begitu menarik dan menjadi siulan bagi setiap orang yang pernah melalui zaman kanak-kanak yang menyeronokkan. Lirik lagu yang menarik dan mudah untuk diingat akan menyebabkan lagu tersebut sentiasa meniti di bibir setiap kanak-kanak malah kekal sehingga dewasa dan diajar pula kepada anak-anak atau generasi seterusnya. Lagu ini juga mengandungi unsur pengajaran yang berguna. Sebagai contoh dapat kita perhatikan daripada lirik lagu yang dinyanyikan iaitu lagu Bangau oh Bangau.
Kesimpulan dari lirik lagu yang tersebut ialah Bangau menyalahkan ikan, ikan menyalahkan rumput, rumput menyalahkan kerbau, kerbau menyalahkan perut, kemudian perut menyalahkan nasi. Demikianlah seterusnya, sering menyalah di antara satu sama lain tanpa ada penyelsaian. Sebenarnya watak-watak binatang dalam nyanyian tersebut tidak lebih daripada simbolik dari jelmaan di antara watak manusia yang suka menyalah orang lain, terutama kepada orang yang berkuasa. Lihat sahajalah apa yang berlaku dalam dunia hari ini.
Sebagai manusia biasa kalau ramai orang menuding jari kepada diri sehingga olah diri mendedahkan nya menjadi pengatahuan umum, terimalah ia sebagai tanda sayangnya orang ramai kepada diri meskipun cara luahan mereka tidak bertempat, jauh sekali dengan cara sopan dan beradab, lebih-lebih kalau nak bersemuka untuk menyatakan kesilapan diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan