Selasa, 25 Januari 2011

Tutur Bicara

Situasi yang ingin dikongsi bersama pada hari ini ialah kisah semasa saya bersama saudara berkunjung ke pasar di sebuah bandar. Semasa berjalan-jalan di pasar untuk membeli barang-barang dapur. Tiba-tiba kami didatangi oleh tiga orang kanak-kanak yang berumur lingkungan lapan hingga sepuluh tahun. Di tangan mereka terdapat beberapa naskhah surah Yassin dan potongan ayat-ayat Al-Quran. Mereka menghulurkan ayat-ayat suci A-Quran kepada kami.

Anak kecil : Sedekah kak (sambil menghulurkan potongan ayat Al-Quran kepada saya
Saya          : Aku hanya mengangguk dan memberikan not yang berjumlah RM1
Anak Kecil : Tapi ini RM3.
Saya          : Hah??
Anak kecil : Ikhlas kak (seolah-olah memaksaku memberinya RM2 lagi)
Saya          : Tak apa lah. RM 1 ni ikhlas (menghulurkan kembali ayat suci Al-Quran yang diberikan)

Walau bagaimanapun anak kecil ini masih memaksaku untuk memberinya wang lebih.
Situasi saudaraku pula ialah

Anak kecil : Kak, sedekah ikhlas (sambil menghulurkan senaskhah surah Yassin)
Saudaraku : (Tidak berkata apa-apa sambil memberikan RM1 kepada kanak-kanak itu)
Anak kecil : RM5 kak
Saudaraku : Tadi cakap ikhlas, tak apalah akak sedekah RM1. Ambil duit sahaja dan tidak perlu surah Yassin.
Anak kecil : Masih memaksa untuk mendapatkan wang sebanyak RM5


Komen:

 
Perkataan ikhlas itu sendiri membawa maksud memberikan dengan ikhlas atau merelakan tanpa paksaan. Tetapi ramai di antara daripada kita menggunakan perkataan ikhlas ini untuk memperoleh simpati daripada orang lain atau pihak tertentu. Situasi di atas dapat menggambarkan bahawa kanak-kanak tersebut menggunakan retorik pemujukan untuk mendapatkan wang secara ikhlas namun pada hakikatnya perkataan dengan cara paksaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan