Ahad, 13 Mac 2011

Mendulang Paku Serpih

Peribahasa mendulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.  Mungkin ada dalam kalangan pembaca yang pernah mendengar peribahasa ini. Kisah yang ingin disampaikan adalah bersesuaian dengan peribahasa di atas.
Alkisah pada suatu malam ketika seorang wanita ingin pulang ke kampung bersama rakannya, mereka berbual kosong sambil menikmati kedinginan malam dan meneroka kesepian malam sepanjang perjalanan. Sedang penumpang lain sedang nyenyak tidur, mereka berdua berbicara tentang penampilan diri masing-masing.
Qasidah                : Wah, cantiknya jam engkau!
Juriah                    : (Tersenyum)Aku beli online ni. Kat facebook.
Qasidah                : Berapa hinggit?
Juriah                    : Murah jer. RM70.
Qasidah                : Boleh tahan.
Juriah                    : Nanti tengok la dalam fb. Banyak lagi yang cantik.
Qasidah                : Nantilah aku tengok.
Juriah                    : Tudung kau ni beli online jugak kn? RM50 sehelai kn?
Qasidah                : Ya. Tapi aku beli dua je.
Juriah                    : Dua dah seratus. Nasib baik aku beli jam ni. Berbaloi la daripada beli tudung ni.

Sebulan kemudian
Juriah                    : Cantiklah tudung tu. Aku suka.
Balqis                    : Kan aku dah kata, tudung tu cantik.
Juriah                    : Nanti kalau ada yang terbaru jangan lupa inform kat aku.
Balqis                    : Ok2
Qasidah                : Apa yang cantik-cantik ni?
Balqis                    : Tudung yang kita beli tu lah.
Qasidah                : Oh. Dah dapat ke?
Juriah                    : Cantik.
Qasidah                : Aku ingat lagi kau cakap tak berbaloi beli tudung ni. Mahal sangat. Tapi, kau juga yang beli.
Juriah                    : (Ketawa). Aku tarik balik kata-kata aku.

 
Komen:
Berdasarkan situasi di atas, pengajaran yang boleh dibuat ialah kita perlulah berhati-hati mengeluarkan kata-kata yang mungkin kita sendiri tidak mampu menduga kesan yang akan diterima oleh penutur dan pendengar. Sebagai contoh, kita dapat gambarkan situasi di atas dengan satu lagi peribahasa iaitu terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Pada awalnya Juriah merasakan tindakan Qasidah membeli tudung yang agak mahal itu adalah tidak berbaloi, tetapi akhirnya dia sendiri yang melakukannya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan