Ahad, 13 Mac 2011

Berkongsi Pendapat

Saya sedang mengisi minyak di stesen Petronas. Lori kecil di depan saya sarat dengan skuter vespa. Saya meninjau-ninjau. Saya teringat zaman muda tatkala menjadi siswa. Saya bercerita pada pemandu lori itu saya pernah ada skuter Lambretta. Harga Lambretta saya cuma RM800 saja.

Lalu pemandu lori ini berkata, "Yang ini harganya RM10,000...." Dan kata pemandu lori itu lagi, "Vespa ini dihantar ke Kelantan. Mereka banyak duit, mereka bayar tunai!!!



Komen:
Cerita di atas adalah diambil daripada laman sosial facebook milik Prof. Emeritus Dr Abdullah Hasaan. Berdasarkan dialog yang diujarkan oleh kedua-dua penutur di atas, saya dapati wujud interaksi sosial antara mereka berdua walaupun hanya sekadar bertemu secara kebetulan dan mempunyai minat yang sama berdasarkan topik yang diperkatakan. Pemandu lori juga dapat digambarkan sebagai seorang yang ramah dan senang bergaul. Kata-kata penegasan turut ditunjukkan oleh pemandu lori tersebut semasa menceritakan vespa-vespa yang dibawanya. Kata-kata yang diujarkan juga menggambarkan pemnadu lori tersebut begitu kagum dengan orang Kelantan yang mampu untuk membayar harga skuter vespa yang agak mahal itu. Nada atau intonasi yang diujarkan oleh pemandu lori tersebut menunjukkan perasaan kagumnya terhadap orang Kelantan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan