Isnin, 21 Februari 2011

Pengajaran dan Pembelajaran


"Pada minggu lepas aku berjalan dan ajak-ajak ayam dalam reban untuk melihat keadaan lipas kudung kaki dirumahnya. Dalam perjalanan itu, aku melihat kesan cakar ayam pada jalan yang tidak berturap itu. Di hujung sana ada semak tempat tinggal burung-burung. Aku sempat melihat mulut murai yang sungguh jelita. Aku meneruskan perjalananku. Aku melihat dua-tiga ekor ayam berjalan agak pelik, mungkin rabun ayam itu menyebabkan mereka jadi sedemikian. Di sebelah jalan itu terdapat sebuah parit yang jernih airnya, aku dapat melihat dengan jelas nyawa-nyawa ikan yang bernafas begitu seni sekali. Aku juga melihat dengan jelas telinga lintah di dalam air tesebut. Aku meneruskan perjalananku, bersua dengan seekor badak, lantas aku menegurnya, rupanya pekak badak yang aku tegur itu. Aku juga sedar beberapa ekor kucing yang berada di situ tersenyum agak malu-malu kucing."


Komen:
 
Karangan yang terdapat di atas adalah ditulis oleh seorang guru Bahasa Melayu. Cerita yang disampaikan ini pada pendapat saya agak menarik dan dijadikan sebagai contoh bahan pengajaran yang dapat membantu pelajar. Walaupun cerita yang disampaikan adalah tidak dapat difahami namun bahasa yang digunakan telah berjaya menarik minat pelajar. Terdapat pelbagai peribahasa yang diselitkan dalam cerita ini. Antara peribahasa yang terdapat dalam karangan ini ialah
i.                    Ajak-ajak ayam
ii.                  Lipas kudung
iii.                Cakar ayam
iv.                Mulut murai
v.                  Rabun ayam
vi.                Nyawa-nyawa ikan
vii.              Telinga lintah





Tiada ulasan:

Catat Ulasan