Jumaat, 18 Februari 2011

Walimatul Urus

Falsafah Perkahwinan Dalam Islam
Firman Allah S.W.T.
"Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang mereka tiada mengetahui."

(Yaasin: 36)
Betapa indahnya kehidupan manusia ini dengan adanya pasangan di dalam kejadiannya. Betapa jemu dan bosan kehidupan ini jika yang menjadi penghuni alam lelaki semuanya, atau perempuan semuanya. Jadi, kejadian berpasangan antara lelaki dan perempuan itu merupakan ramuan yang mengindahkan kehidupan.
Walimatulurus (Arab: وليمة‎) atau kenduri kahwin (seperti majlis santapan makanan) sunat diadakan dan menerima jemputannya adalah wajib (terdapat ulama mengatakan sunat).
Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka.





Komen:

Setiap majlis perkahwinan yang akan diadakan diiringi dengan kad jemputan atau walimatul urus untuk menjemput tetamu bagi memeriahkan majlis. Jemputan biasanya terdiri daripada saudara mara, sahabat handai, jiran-jiran dan kenalan lain. Kad jemputan biasanya mempunyai maklumat yang terperinci berkaitan majlis yang akan diadakan. Biasanya kad jemputan tersebut ditulis dengan menggunakan kata-kata yang menarik dan puitis seperti pantun atau hadis-hadis untuk mendoakan mempelai dan mengalu-alukan kehadiran para tetamu pada sesuatu majlis perkahwinan. Kad walimatul urus ini juga menggunakan kata panggilan yang sesuai untuk semua golongan masyarakat mengikut pangkat yang diperoleh contoh dari orang-orang kenamaan hinggalah orang biasa. orang Melayu begitu terkenal dengan budi bahasa dan santun dalam menyampaikan hasrat hati terutama apabila mengundang tetamu bertandang ke rumah. Selain disampaikan secara lisan, jemputan boleh disampaikan melalui penulisan seperti mengutus kad jemputan. Cara ini telah dilakukan sejak dahulu lagi dan terus kekal hingga kini. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan