Rabu, 16 Februari 2011

Sepatah Kata Bermakna

Tajuk diari pada hari ini mengisahkan dialog yang bermakna walaupun hanya diutarakan dengan menggunakan sepatah perkataan sahaja. Situasi ini dapat dilihat semasa saya menaiki lif di kolej. Setiap orang yang masuk ke dalam lif tersebut mempunyai destinasi yang berbeza maksudnya ialah aras yang ingin ditujui berbeza. Namun begitu perkara ini sudah menjadi perkara biasa apabila mereka yang mula-mula masuk ke dalam lif akan menekan butang lif. Seterusnya dialog seperti di bawah akan sentiasa kedengaran.
       Si  A: Sembilan
       Si B: Lima
       Si C : Tujuh
Dialog di atas menunjukkan bahawa perkataan yang dituturkan sudah dapat difahami walaupun tidak menggunakan ayat yang penuh iaitu Si A meminta untuk menekan butang Sembilan dan begitu juga dengan Si B yang ingin ke aras lima.
Contoh:
Si A: Tolong tekan butang tingkat 9.

Komen:

Perkara yang telah kita atau sesiapa sahaja lakukan sehari-hari atau menjadi rutin tidak memerlukan penggunaan bahasa atau ujaran yang lengkap kerana orang lain juga turut melakukan hal yang sama. Contoh lain yang boleh kita lihat ialah apabila ingin turun daripada bas, kita pasti mengucapkan terima kasih kepada pemandu bas. Bayangkan jika setiap orang yang menaiki bas yang sama mengucapkan perkataan yang sama sudah pastinya pemandu tersebut sudah penat dan hanya mampu membalasnya dengan anggukan atau hanya kedengaran perkataan “sama-sama” sekali sahaja seperti “sama”. Namun, kita sudah memahami maksud yang disampaikan walaupun bukan dalam bentuk perkataan yang penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan