Rabu, 23 Februari 2011

Pertemuan

Pada petang itu, kami seramai lima orang telah berjumpa denga pensyarah untuk menanyakan beberapa soalan berkaitan tugasan individu dan kumpulan.
Pensyarah           : Sekarang minggu ke berapa?
Pelajar 1               : Erm…Minggu ketujuh
Pensyarah           : Saya suruh hantar tugasan ni bila?
Pelajar 2               : Minggu kelapan
Pensyarah           : Tahu pun.. Sekarang baru nak datang tanya?
(sambil tersenyum)
Pelajar 2               : Ni nasib baik kami datang. Sekurang-kurangnya kami datang. Kumpulan lain ada yang dah datang  ke Dr?
Pensyarah           : Ada la beberapa kumpulan yang datang. Saya tunggu tengok saja siapa yang datang.
Pelajar 3               : Kiranya kami ni pelajar yang bagus la jugak datang jumpa Dr sebab nak tanya pasal tugasan.
(Dua orang lagi pelajar hanya tersenyum)
Selepas menerangkan rangka jawapan atau isi yang diperlukan untuk menyiapkan tugasan yang diberikan kami meminta diri untuk pulang.
Pensyarah           : Datang ramai-ramai ni, nak tanya satu soalan sahaja?
Pelajar  4              : Setakat ni, itu sahajala Dr. Kami ni kan satu kumpulan mestilah datang sama-sama.
Pensyarah           : Bagus. Selamat belajar semua.
Pelajar-pelajar  : Terima kasih Dr.

Komen:
Hubungan yang mesra perlu diwujudkan antara pensyarah dan pelajarnya. Begitu juga dalam situasi lain seperti hubungan antara guru dengan pelajarnya. Segala yang dituturkan oleh pensyarah atau guru adalah teguran yang membina dan nasihat untuk kita memperbaiki kesalahan pada masa akan datang. Tunjuk ajar yang diberikan kepada kita perlulah dihargai sekurang-kurangnya dengan ucapan terima kasih. Sikap yang prihatin terhadap kebajikan pelajar dapat mewujudkan suasana yang muhibbah. Seperti contoh di atas nasihat yang diberikan adalah dengan menggunakan kata-kata yang baik dan tidak terlalu tegas dan diselitkan dengan gurauan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan