Selasa, 8 Februari 2011

Ketegasan dalam Berbahasa

Scott tidak siap tugasan. Dia mahu meminta pelepasan daripada cikgunya untuk menghantar tugasan lewat beberapa hari kemudian. Dia mendapat tahu bahawa cikgunya memberikan kebenaran kepada 2 orang pelajar lain untuk menghantar tugasan lewat kerana kesukaran untuk mendapatkan maklumat.
Scott     : Asalamualaikum cikgu. Saya nak beritahu cikgu sesuatu ni.
Cikgu     :Walaikumsalam. Apa tujuan kamu?
Scott     : Saya nak minta kebenaran cikgu untuk menghantar tugasan lewat.
Cikgu     :Kenapa kamu nak menghantar lewat?
Scott     : Tugasan saya susah cikgu. Saya tak cukup masa untuk membuatnya.
Cikgu     :Apa? Kamu cakap tidak cukup masa? Saya telah beri kamu semua tempoh selama sebulan.    Takkan tempoh tu tak cukup?
Scott     : Sebenarnya komputer saya rosak cikgu. Saya dah hantar ke kedai untuk membaikinya.
Cikgu     :Kamu hantar ke kedai bila?
Scott     : Em.. 2 minggu lepas cikgu.
Cikgu     :Jadi apa masalah kamu sebab tak buat kerja dalam dua minggu ini?
Scott     : Komputer yang saya baiki rosak lagi cikgu.
Cikgu     :Rosak lagi? Kenapa kamu tidak pergi ke cyber cafe? Bukan ke sekarang CC banyak?
Scott     : CC banyak yang tutup cikgu. Cuti thaipusam. Lebihpun sewa CC mahal cikgu rm3.50/sejam. Saya tak mampu?
Cikgu     :Tak mampu? Bukan ke awak tinggal dengan kawan2 di rumah sewa? Awak boleh berkongsi komputer dengan kawan kan?
Scott     : Kawan-kawan balik kampung cikgu.
Cikgu     :Bila pula kawan balik kampung ni? Hah, kamu ni suka saja memberikan alasan. Saya dah kenal kamu 3 tahun dah cikgu ajar kamu. Ayat yang sama saja kamu beri. Ada sahaja alasan kamu berikan untuk menghantar tugasan lewat!
Scott     : Sebenarnya lampu rumah saya blackout cikgu.
Cikgu     :Bila pula lampu rumah kamu blackout?
Scott     : Malam tadi cikgu.
Cikgu     :Malam tadi?habis apa yang kamu buat selama ni? Cikgu tak marah ni. Tapi cikgu nak beritahu kamu bahawa seorang pelajar mestilah ada nilai disiplin. Apa yang kamu nak jadi ni? Kamu mesti bertanggungjawab dengan amanah dan tugasan yang cikgu berikan. Jika kamu teruskan dengan sikap kamu yang suka menangguhkan kerja ini, susah kamu hendak dapat kerja nanti. Kamu mesti berubah. Tiada majikan yang nak mengambil kamu bekerja dengan sikap kamu yang malas macam ini! Suka memberikan alasan!
Scott     : Em.. cikgu boleh tangguhkan penghantaran tugasan Safuan dan Irzham? Kenapa saya tidak boleh? Cikgu pilih kasih..
Cikgu     :Cuba kamu beritahu apa tajuk kamu?
Scott     : Tajuk saya ‘Senarai Negeri-negeri Selat’.
Cikgu     :Apa? Kamu cakap tajuk ‘Senarai Negeri-negeri Selat’ susah?? Tak perlu buat rujukan pun dah tahu jawapannya. Kan cikgu dah cerita dalam kelas hari tu?
Tajuk kawan kamu tu ‘Cara Pemerintahan James Brooke” dan “Isi kandungan Perjanjian Pangkor”. Memang patut pun cikgu beri penangguhan pada mereka untuk menghantar tugasan lewat. Tajuk mereka susah dan perlukan rujukan dari pelbagai sumber. Tajuk kamu sangat senang. Cikgu tak mahu kamu berikan alasan lagi. Cikgu nak esok kamu hantar tugasan juga bersama rakan-rakan lain. Jika tidak, cikgu akan pastikan kamu mendapat “0” dalam tugasan kamu ini. Faham?
Scott     : Baik cikgu..

Komen:


Berdasarkan dialog di atas kita dapat lihat bahawa pelbagai alasan dikemukakan oleh Scott untuk memujuk gurunya untuk menghantar tugasan lewat lebih daripada tarikh yang sepatutnya. Scott telah menggunakan retorik pemujukan untuk mempengaruhi gurunya supaya menerima alasan yang diberikan. Sebagai seorang guru, kita juga perlu mempunyai sikap yang tegas dalam mendidik pelajar supaya mereka dapat mengikut arahan yang diberikan. Guru tersebut menggunakan bahasa yang sesuai dengan pelajarnya sehingga pelajar tersebut dapat menerima arahan yang diberikan dan menggunakan bahasa yang lembut untuk menegur kesalahan pelajarnya. Jika kita perhatikan, perbualan antara mereka berdua terdapat banyak provokasi iaitu berlaku pertentangan idea namun akhirnya perlu menerima arahan yang diberikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan