Isnin, 7 Februari 2011

Bahasa cerminan diri


Situasi pada hari ini ialah situasi di dalam bas iaitu semasa saya dan sahabat ingin menuju ke kampus. Ketika sampai di persimpangan jalan, bas ingin membuat pusingan u,  tetapi terdapat sebuah lori yang menghalang laluan bas untuk membelok.  Pemandu bas terpaksa berhenti dan memberikan hon untuk memaklumkan kepada pemandu lori tersebut mengalihkan kenderaannya agar tidak menghalang pergerakan kenderaan lain. Pemandu bas itu turut merungut dengan berkata:
“Bodoh”
“Kayu punya orang.”
Tak tahu ke orang nak belok kat sini. Ada lessen ke tak ni?
Jelas menunjukkan bahawa pemandu bas berasa marah kerana sikap pemandu itu yang tidak bertimbang rasa kerana meletakkan kenderaan di tempat yang tidak sepatutnya sehingga menghalang pergerakan orang lain.

Komen:
Kata-kata yang diujarkan oleh seseorang dapat menggambarkan emosi atau perasaan seseorang. Jika bahasa yang digunakan lembut dan bersopan menunjukkan keadaan penutur yang baik dan emosinya juga berada di tahap yang baik. Jika dilihat daripada situasi di atas mungkin pemandu tersebut tidak mempunyai tahap kesabaran yang tinggi kerana mengeluarkan kata-kata yang kasar seperti sedemikian. Pemandu bas tersebut yang berkata kayu kepada pemandu lori tersebut menggambarkan pemanduri lori itu tidak mempunyai otak untuk berfikir iaitu disamakan dengan benda yang tidak bernyawa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan